Kemanisan Haji

Aku merintih, ku menangis, ku tertawa melihat gelagat diriku di waktu lampau. Penuh dengan kesengsaraan dosa yang kucipta sendiri demi keseronokn ku, kesenangn ku. Aku menangis, kan apa yang telah ku perbuat selama ini. Mungkin telah mengecewaka ibu ku, satu satunya manusia yang aku berusaha untuk tidak mahu melukakan hatinya.Aku terduduk di bumi arafah, tanggal beberapa hari sebelum berlakunya ape yang dikatakan sebagai haji akbar, 2006.

Setiap waktu aku berfikir, dalam keadaan sejuk dan mengigil, hanya memakai pakaian ihram, namun aku tidak merasa semua itu, hanya fikiran sibuk berfikir. Mengapa aku disini? Adakah hanya kerana ingin menunaikan hajat untuk membawa ibu ke tanah suci? Itu sahaja?..Semasa dua minggu aku berada di bumi Mekah, Aku masih meneruskan kehidupanku seperti biasa. Aku gembira bertemu dengan Baitillahilharam. Tempat suci bagi umat islam. Namun tiada getiran yang timbul dihatiku…kenapa ini? Ku teruskan jua perjuangan ku…Berpagi- pagi dan berhari hari memenuhi tanggungjawabku sebagai seorang hamba yang datang ke tempat suci untuk menunaikan kewajipan terhadap Rabbul izzati, dan juga tidak pernah sekali pun ku lupa tanggungjawabku sebagai seorang anak kepada ibuku. Jarak hotel yang jauhnya hmpir satu kilometer tidak pernah terlintas keluhan dihatiku untuk berbakti kepada ibu. 3 ulang alik dari hotel (Sevilla Barakat) ke Baitillhilharam sudah menjadi rutin harian ku selama 2 minggu disitu. Aku cube sebaik mungkin untuk menjaga ibu semasa disini. Aku pimpin tangan ibuku semasa melalui jalan ke baitillahilharam. Kasihan ibuku, usia sudah mencecah 66 tahun ketika itu. Namun berkat semangatnya yang begitu kuat, Alhamdulillah, sanggup dia menjalani kehidupan di bumi suci denga redha. Namun aku masih belum mendapat jawapan sejati mengapa aku disini. Hanya kegembiraan yang terpancar di wajah ku apabila setiap kali aku duduk bersila di hadapa kaabah, binaan Nabi Ibrahim atas suruhan ALLAH.

Sehingga aku berdiam seketika di bumi Arafah.Tiada ape disana. Hanya khemah dan kesejukan yang mengisi ruang. Kerana aku masih muda, secara sukarela aku menjaga pakcik pakcik yang uzur yang duduk satu khemah dengan ku, pun begitu aku tidak pernah melupakan ibu ku. Saban waktu aku akan pergi ke khemah ibuku dan bertanya khabar ibu ku. Sehingga makcik makcik disana menganggap aku seperti anak mereka sendiri. Kerana berkat kasih ku kepada ibu. Namun ini bukan yang aku minta, yang aku ingin kan. Aku hanya menjalankan tanggungjawab sebagai seorang anak dan hamba kepada ALLAH. Aku masih tercari mengapa aku disini. Sehingga satu ketika, aku duduk seorang diri di musolla. Termenung, berfikir, mengimbau kisah lama, mengimbau diri ini. Lalu aku menadah tangan ke hadrat tuhanku.

“ Ya Allah ya tuhanku yang maha berkuasa dan maha mengasihani, tiada yang lain setanding KAU ya ALLAH. Aku menghambakan diriku disini, mencari sesuatu yang aku cari, dan hingga kini akhirnya KAU tunjukkan kepadaku ya ALLAH. Tuhanku, tiada apa yang mampu ku minta walaupun terlalu banyak keinginanku. Datangnya aku kesini hanya untuk meminta BELAS KASIHAN dariMU ya ALLAH. Belas kasihan dariMU ya Rahman, Belas kasihan dariMU ya Rahim. Mudaku tiada lebih gagah dari MU, fikiran tiada lebih jauh dariMU ya ALLAH. Kasihanilah diriku. Terlalu banyak yang telah ku perbuat sehingga membawa kelalaian ku, Kasihanilah diriku ya ALLAH. “

Ketika itu lah , tidak ku sedar air mata begitu deras mengalir sehingga basah kain ihram ku. Sudah ku jumpa mengapa ku disini. Ingin memohon belas ihsan dari tuhanku, ALLAH yang maha pemurah. Selama beberapa ketika aku dalam keadaan yang serba pilu. Surau sudah mula sesak. Pakcik pakcik yang lain sibuk memerhatikan aku. Seolah olah mereka menganggap aku dah melakukan satu dosa yang amat besar. Tak kisahla la…janji aku dah temui ape yang yang sebenarnya mendorong aku ke mari.

Alhamdulillah, tiada kesukaran yang ku tempuhi sepanjang di bumi arafah. Begitu juga dengan ibuku. Sehingga kami tiba di bumi Mina. Kami tiba di bumi Mina pada pukul 1.30 pagi. Setelah menghantar ibu ke khemah, saya secara tiba tiba tiba menjadi lebih sibuk dari petugas Tabung Haji.Kerana petugas waktu itu amat kurang, jadi saya secara tiba tiba menolong makcik membawa mereka hingga ke khemah masing masing. Maktab 84, maktab 83, maktab 85, maktab 86… semua ku jelajah. Tak tahu macamana boleh terlibat dalam program sukarela. Kuasa ALLAH, seolah olah ALLAH memberi peringatan “ Tadi kamu dalam keadaan dahif datang kepadaKU memohon belas kasihan. Aku uji kamu dengan kesibukan, adakah kamu bersabar?”.Saya beristighfar banyak kali. Process penempatan jemaah haji berlaku sehingga pukul 9 pagi. Nonstop. Dan aku hanya berhenti ketika Solat Subuh. Dan di akhir sekali hanya aku seorang yang berlegar di kawasan maktab. Takut ade makcik yang masih terkial kial mencari khemah. Uhh..manis nya pengalaman ini. Ini lah Kuasa ALLAH untuk menguji hambaNYA yang masih setahun jagung ini. Walaupun seketika, masih terasa ujian yang melanda. Alhamdulillah, mampu ku tempuhi dengan pertolongan ALLAH.

ALLAHU AKBAR.