Sajak Kematian bukan untuk kanak-kanak sahaja

" petikan dari TV3. tengok mak dia ngan bapak dia pun dah paham kenapa anak diaorang dok menangis bila tengok cerita alam kubur."


Sejak rungutan pasangan suami isteri Micheal O’leary Abdullah dan Dr. Intan Sabrina Mohamad terhadap penayangan sajak kematian kepada para pelajar sekolah rendah, isu tersebut telah mengundang polemik pro dan kontra. Terdapat pasangan ibu bapa yang beranggapan bahawa video tersebut terlalu ekstrem dan boleh membawa kesan trauma kepada kanak-kanak. Sehinggakan pak menteri pun terpaksa ambik tindakan ; ' HENTIKAN TAYANGAN SERTA MERTA"

Beginilah...
mungkin begitu ramai dikalangan kita yang menganggap penolakan dan panafian (secara tidak langsung ) menggunakan plarform pendidikan kanak2 bawah umur adalah sesuatu yang salah dan tidak sepatutnya keluar dari mereka yang menggelar diri mereka beragama Islam. Namun, apabila kita ambil sedikit pati dari sudut positif, tayangan sajak kematian itu sebenarnya sudah menjadi satu trauma kepada manusia, Islam dan juga yang bukan. Manakan pula tidak, dengan tersebarnya ketakutan dikalangan penguasa yang beragama islam sendiri, sudah cukup untuk membuktikan bahawa ape yang dilakukan oleh sang sajak kematian itu telah memberi mereka kebimbangan akan saat kematian yang selama ini di sogok dgn ilusi kehidupan mewah lagi kekal abadi.

Ibu-ibu dan bapa-bapa...

Sajak itu bukan untuk pelajar semata, tapi juga untuk sang keluarga dan juga mereka yang lebih tua dan yang lebih memahami. Dari sudut pemikiran kanak2, memanglah dikala usia mereka sepatutnya sudah tergolong dalam golongan mumayyiz (tahu membezakan baik dan buruk) dan perkara seperti menonton sajak kematian tidak lah seseram cerita niyang rampik atau kekasihku seru. Sajak kematian bukan seram, tapi ketakutan. Cume mereka yang takut cuba untuk mengalihkan situasi kepada konsep seram yang tahap tidak boleh diterima. Pemahaman harus diberikan oleh ibu bapa dalam bahasa yang midah difahami oleh kanak2 untuk mereka lebih mengerti , bukan lebih berani, akan situasi di alam barzakh. Tapi bagaimana pula kalau si Iubapa sendiri tidak pernah memikirkan situasi tersebut.

Mungkin betul, berdasarkan proses kecelaruan pendidikan yang didasarkan oleh kementerian pendidikan sedikit sebanyak membantutkan prosess penerimaan oleh kanak-kanak islam di Malaysia.

"Tayangan Klip Video tersebut tidak salah cuma masih belum sesuai untuk ditayangkan kepada murid tahun 1 atau 2..Jika ditayangkan kepada murid Tahun 6 insyaallah 90 peratus boleh. Dan bagus ditayangkan kepada pelajar menengah..saya rasa klip video tersebut ada ditayangkan bagi sekolah menengah dalam kem2 motivasi mereka, cuma versi mungkin berbeza." sheikhlui.blogspot.com