Anwar jadi PM : mampu kah beliau mengubah mentality Ex-BN?




Setelah sekian lama singa kekenyangan (BN) tak pernah di usik dari tidur, kalau ade pun sekadar cuit cuit kaki nak geletek aje, tapi kini singa tuh tengah menggelupur dek kena cekik dengan badang melayu (anwar) sambil ekornya ditarik PAS dan matanyer dok sibuk dicucuk DAP. Begitula umpamanya situasi yang berlaku di dalam BN. Semua orang tahu. Yang tak tahu cume orang bodoh je, yang dekat sakit jiwa, ataupun yang memang dah bangang sangat dok percaya cerita penglipur lara kat stesen TV kita.

persoalan timbul apAbila di katakan Pak Anwar bakal menaiki takhta PM Malaysia. Saya tak pernah mempertikaikan kredibiliti Pak Anwar sebagai political Master planner yang hebat. Malah lebih hebat dari yang cemerlang, gemilang, terbilang. Tidak pernah saya nafikan jiwa beliau yang kental, malah lebih kental dari jiwa Nelson Mandela, lebih terurus dari kepedihan Gandhi , kerana beliau bukan sahaja berjiwa rakyat, malah mudahan menjadi orang yang beriman kepada ALLAH. Namun permasalahannya sekarang, adalah manusia yang duduk di bawah pengaruh beliau. yang baru sahaja mengelilingi beliau apabila mereka dapat menghidu kebangkitan beliau. Sapa lagi kalau bukan manusia yang dulunya disebut pendiri UMNO yang hebat bercakap, tak kira salah atau benar, semua sapu. Maaf, saya bukan mengata mereka yang mengelilingi beliau semasa beliau di landa musibah, atau mereka yang betul2 mempunyai kesedaran dan terus bersama beliau, tapi mereka yang dulunya bersama yang kuat untuk kepentingan mereka, dan sekarang akan menemplek seperti dedalu di pihak yang lebih kuat untuk kepentingan mereka juga.

Seperti pak gondrongg, kick da fella, saya juga bukan ahli politik, hanya manusia biasa yang hanya mampu melihat mereka yang bersilat, berkungfu, berpayat di gelanggang sempit politik dari luar . Dan seperti yang saya utarakan, pihak yang mengambil dasar kepentingan sendiri ini terlalu besar jumlah kumpulannya di arena politik Malaysia. Kalau dalam 50,000 pendokong kepimpinan (Kerajaan) sekarang nih, saya rasa hanya 5 - 7 % atau kurang yang mepunyai dasar yang betul, jalan yang sepatutnya, dan juga suci dari fitnah dan kejahatan. Ibarat sudah menjadi satu polisi di dalam dasar politik negara, yang mana setiap individu atau calon yang ingin bertanding jawatan harus ade keinginan untuk megumpul kekayaan sendiri.

Maka kumpulan seperti inilah yang sebenarnya menjadi dalang dalam segala kecelaruan dalam pemerintahan negara. Dan dikhuatiri mereka akan menyusup masuk kedalam parti Pakatan Rakyat untuk mengambil kesempatan atas kepentingan diri mereka sendiri. Dan jika suasana ini berlaku, dan golongan mereka ini masih mendapat tempat dalam jawatan tertinggi, maka tidak mustahil ape yang berlaku semasa pemerintahan BN, akan sekali lagi terjadi semasa di dalam pemerintahan Pakatan Rakyat.

Mudah- mudahan Pak Anwar, Tuan Guru Hj Hadi, Pak Lim akan memantau pergerakan kumpulan ini. Memang susah untuk dikesan, kerana Rasulullah sendiri tidak tahu yang mana orang beriman dan yang mana orang munafik semasa pemerintahan baginda di Madinah. Mudahan Pak Anwar ada cara terbaik dan berkhemah untuk mengatasi masalah ini. Harus diingat, mereka yang kuat berkempen, atau kuat mengangkat kotak untuk parti , tidak semestinya mampu untuk menjadi pentadbir yang baik, berjiwa kental, tegas kepada yang batil, dan tidak mudah tunduk kepada kebendaaan.


Ibn Faldan