Begitu mudah aku lupa akan tuhanku

Begitu mudah aku lupakan ALLAH. Begitu mudah diri ini tergoda dalam urusan dunia sehingga diri lupa akan penciptanya. Begitu mudah aku melafazkan perkataan kasihku kepada ALLAH, begitu jua mudahnya aku melupakan ALLAH dalam kehidupanku sehari hari...

Alangkah sombongnya manusia ini. Setelah diberi begitu banyak nikmat daripada ALLAH, masih juga sering lupa kepada yang memberi nikmat dan rezqi kepadanya. Nikmat yang melimpah sering melupakan kita kepada Allah Pemberi rezeki sedangkan apabila ditimpa kesusahan barulah kita mengeluh resah memohon agar Allah menghindari kesukaran yang dihadapi. Wahai diriku sayang begitu angkuh, wahai hatiku yang penuh dgn kesombongan dan titik hitam, wahai akalku ingin jauh daripada ALLAH, sujudlah kepada ALLAH, Rabbi. Ingatlah ALLAH setiap masa.

"Sesungguhnya orang-orang yang mengatakan: "Tuhan kami ialah Allah" kemudian mereka meneguhkan pendirian mereka, maka malaikat akan turun kepada mereka (dengan mengatakan): "Janganlah kamu merasa takut dan janganlah kamu merasa sedih; dan bergembiralah kamu dengan (memperoleh) surga yang telah dijanjikan Allah kepadamu". (QS. Fushilat [41]: 30)